X
0

02

ימים

חוצה מכתש רמון

(לדרוג)

היישוב הקרוב

מצפה רמון

רמת קושי

בינוני-קשה

אורך

16 ק"מ

משך

5-6 שעות

עונה מומלצת

נובמבר - אפריל

זמן מומלץ

בוקר
יום

01

16 ק"מ

נקודת התחלה

נקודת סיום

חניון לילה נחל גוונים

5-6 שעות

נצא לדרך דרומה בשביל המסומן ירוק, שתחילתו בטיילת אלברט על מצוק מכתש רמון, בסמוך לשכונות הדרום מערביות של מצפה רמון. בתחילת השביל נזהה שאנו צועדים בדרך גמלים עתיקה ומסודרת יחסית. במהלך הירידה לתוך מכתש רמון, נבחין בשביל המסומן בכחול היוצא מימיננו, אך נמשיך ללכת בסימון הירוק לצד הגבעה השחורה ולמטה לתוך "ואדי קטן". לאחר הירידה לתחתית הנקיק נוכל להבחין משמאלנו בפריזמות קוורציט מבורזלות ושחורות (הנראות כעמודי בזלת). כאן נשתלב דרומה בשביל המסומן כשהיישוב מצפה רמון נותר מצפון לנו (מאחורינו). ניתן לערוך עצירה בצל למרגלות עץ שיטה בודד שלצידו חוצה השביל שלנו את נחל רמון. חלק זה של המסלול, משולב בסימוני שביל ישראל. השביל יטפס במתינות אל עבר המצוקים הדרומיים של מכתש רמון, ובהמשך הדרך נזהה שביל בסימון ירוק המתפצל משמאלנו. נישאר על השביל עם הסימון האדום, שיוביל אותנו ישירות לראש "שן רמון", הר גרניט כהה הבולט בקו המצוקים הגיריים המרכיבים את הקיר הדרומי של מכתש רמון, בנקודה מרשימה זו, מומלץ ליהנות מהנוף המדברי שיתפרס לפניכם.

נרד מצדו השני של ההר ונמשיך בשביל המתפתל שמאלה (מזרחה) לכיוון "קיר האמוניטים" המפורסם בדרום המכתש, הסמוך לכביש 40. מעט מזרחה לקיר האמוניטים, נבחין בפיצול שביל ירוק היוצא צפונה מהשביל האדום. השביל הירוק הופך להיות חלק  משביל ישראל, ואנו נמשיך עימו בנטייה צפונה כשכביש 40 נמתח לימיננו. נחצה את כביש 40 לצדו השני מזרחה, ומכאן ואילך נמשיך בדרך ג'יפים מסודרת המסומנת בירוק (שהוא גם שביל ישראל) ובחיבורה עם כביש 40 נראה שלט חום תיירותי בו כתוב "נחל גוונים".  נמשיך בדרך העפר הזו מהלך כ- 2.5 ק"מ בין שני רכסים ועצי שיטה הפזורים ביניהם. כאשר נראה מעלינו קו מתח חשמל גבוה החוצה את דרכנו, נזהה את חניון לילה נחל גוונים, בו נישן את הלילה.

קרא עוד
יום

02

12 ק"מ

נקודת התחלה

חניון לילה נחל גוונים

נקודת סיום

5-6 שעות

נצא מחניון הלילה דרומה על דרך העפר הרחבה המצוינת בסימון שחור. המסלול מטפס בצורה תלולה אל הר סהרונים עד פסגתו. העלייה אכן מאתגרת לכן קחו לכם מספר רגעים להסדיר את הנשימה וליהנות מהנוף. לאחר מכן נפנה שמאלה (צפון מזרח) לשביל המסומן בירוק. שימו לב שלאחר 100 מטרים כשתגיעו למצוק הקטן תצטרכו להיעזר בידיות אחיזה ממתכת. נעלה לאורך הרכס תוך תצפית אל נופי המכתש משמאלנו. ההליכה במסלול יפה זה עוברת בין שכבות סלעי משקע ימיים הנוטות על צידן, בגין הקימוט האדיר שיצר "שבר הרמון" – אחד מחמשת שברי הרוחב הגדולים של הנגב. במהלך המסלול של הר סהרונים נזהה שתי פסגות (כיפות). לאחר שנרד מהפסגה השנייה, מתפצל השביל, ואנו נבחר בסימון הירוק שמאלה עימו נגיע לערוץ נחל רמון שמתחתינו. השביל יוביל אותנו ישירות לעין סהרונים – מעיין מדברי צנוע, שעליו מעידה בעיקר צמחיית מדבר מגוונת המתאפשרת בזכות מקור מים חיוני זה (המעיין נובע לעיתים לאחר גשמי חורף טובים, ויש גם שנים, שבהן אין זרימה על פני השטח). בנקודה זו תוכלו לנצל את ההזדמנות לטפס מעט צפונה אל שרידי חאן סהרונים והמצד הקטן שלצידו. זהו חאן נבטי קדום ששירת את עוברי האורח בדרך הבשמים הקדומה לפני למעלה מאלפיים שנים. מכאן נעקוב אחר השביל הכחול דרומה אל עבר "פרסת נקרות" המפורסמת. מסלול אטרקטיבי וידוע במהלכו מתחתר נחל נקרות בסלעי המשקע הקשים של דרום מכתש רמון. בערוץ הרחב של נחל נקרות נבחין בסלעי ענק – אלה הם "בולדרים" שנפלו מן הצוקים התלולים שסביב הנחל בשל רעשי אדמה והעתקים טקטוניים, שכן את נחל נקרות חוצה קו שבר גיאולוגי משמעותי (שבר הרמון). המסלול הכחול של נחל נקרות (זהו גם שביל ישראל) נמשך במעוק יפהפה שלאחר שטפונות מחזיק גבי מים נהדרים. עם היציאה מהמעוק הצר שימו לב שהערוץ מתרחב ולאחר כ- 200 מטר נבחין במערה מתחת לצוק מימין (מופיעה במפה כ"מערת נקרות"). נמשיך ללכת בערוץ הנחל בקרקע חצצית גסה בליווי סימון שביל ישראל לצד סימון כחול, בדרך נראה משמאלנו סימון ירוק ומעט אחריו תחצה את מסלולנו דרך ג'יפים המסומנת באדום. בנקודה זו מסתיים הסימון הכחול, והשביל שלנו ימשיך לכיוון צפון מזרח בסימון שחור המשולב עם שביל ישראל. נמשיך ללכת עם הסימון השחור, אל תוך נחל ארדון (זוהי דרך ג'יפים רחבה ונוחה). במסלול זה, נבחין במצוקים הצפוניים של הנחל  בתופעות גיאולוגיות מרשימות ויפות מאד, של סלעי מחדר אנכיים, החוצים את השכבות הצבעוניות האופקיות.  אלה הם "דייקים" גיאולוגיים עתיקים, שנוצרו מחדירת מאגמה לוהטת לסדקים עתיקים. המאגמה התקררה אט אט והתמצקה בתוך הסדקים, כשהיא בולטת מאד על רקע סלעי המשקע הקדומים שאליהם חדרה. נמשיך עם ערוץ נחל ארדון עוד כקילומטר אחד ונפנה ימינה (צפונה) במסלול עם סימון אדום המושך אותנו במעלה ערוץ קטן. מעלינו נזהה את גבעת חרוט המתנשאת באופן בולט מעל הערוץ.
לאחר שנעלה על המישור השביל יפנה שמאלה (מערבה) ויטפס מתחת לגבעת חרוט, שאותה נוכל לעקוף ע"י המשך על השביל עם הסימון הכחול שנמצא ממערב וממשיך בחזרה לערוך ולעץ השיטה. כמו כן, ניתן לעלות על הגבעה ולחזור בדיוק באותה הדרך. בנקודה זו ניתן ליהנות ממנוחה בצל. לאחר שהקפנו את גבעת חרוט במסלול האדום והכחול, נשתלב שוב במסלול השחור המרכזי של נחל ארדון, ועימו נמשיך את הדרך על שביל הג'יפים מערבה. נטפס במעלה הסלע המשופע הנראה כחומה עתיקה של אבנים שנשכבה על צידה, ולאחר שנעבור חניון קטן לכלי רכב (חניון רמת סהרונים), נמשיך בדרך העפר השחורה מערבה. לאחר כקילומטר אחד של הליכה, נגיע לצומת עם סלע במרכז. מכאן נחפש את השביל עם הסימון הירוק המוביל מערבה, ובו נלך עוד קילומטר עד חניון לילה בארות. זוהי תחנת הסיום של מסלול זה.

קרא עוד